Elektrická
jednotka 425.95 Elektrická jednotka
425.95 je určená na prepravu cestujúcich na horských tratiach Tatranských
elektrických železníc.
Zodpovedá vozidlám, ktoré premávajú
vo švajčiarskych Alpách s približne rovnakým traťovým profilom aký je na
tratiach vo Vysokých Tatrách.
ŽOS Vrútky, a.s. ako vedúci konzorcia ju spolu
s partnermi v konzorciu, Stadler Fahrzeuge AG
a DaimlerChrysler Rail Systems vyrába pre
Železnice slovenskej republiky.
Elektrická jednotka 425.95 svojím konštrukčným
riešením spĺňa vysoké požiadavky na hromadnú prepravu osôb na železniciach.
Skladá sa z troch častí. Dvoch koncových hliníkových vozňov pre cestujúcich a
strednej priechodnej oceľovej hnacej časti. Vozne pre cestujúcich majú v nástupných
a výstupných častiach podlahu na úrovni nástupišťa. Nástupné dvere sú
dvojkrídlové - predsuvné, ovládané elektropneumaticky. V priestore pre cestujúcich
sú inštalované prepravné držiaky na prepravu bicyklov, lyží, prípadne inej
batožiny cestujúcich. Moderne riešený interiér poskytuje cestujúcim 88 pevných
sedadiel, 20 sklopných sedadiel a 92 miest na státie. Cez veľkoplošné tónované
okná sa cestujúcim naskytá optimálny výhľad na okolitú krajinu. V jednotke je
inštalovaný elektronický informačný systém so svetelným a zvukovým oznamovaním
jednotlivých staníc, najbližších prípojných spojov. Stredná trakčná časť je
priechodná. Jej konštrukcia minimalizuje zaťaženie cestujúcich zdrojom hluku a
vibrácií.
Jednotka je zabezpečená štyrmi brzdovými
systémami:
- Elektrodynamická brzda - prevádzková brzda riadená
mikroprocesorovo účinkujúca na hnacie nápravy
- Elektropneumatická brzda - mechanická zastavovacia brzda
účinkujúca na všetkých nápravách
- Pružinová brzda - parkovacia brzda účinkujúca na
všetkých nápravách - nahrádza ručnú mechanickú brzdu
- Elektromagnetická koľajnicová brzda s funkciou
poistného brzdenia – je umiestnená na každej strane vozidla medzi hnacími nápravami
na strednej časti vozidla – zapína sa pomocou vypínača alebo účinkuje pri
použití rýchlobrzdy
Vysoká konštrukčná variabilita jednotiek
tohto radu ich predurčuje na rozsiahlejšie využitie nielen na tratiach horských
železníc ale aj v prímestskej doprave. Modulové riešenie umožňuje naprojektovanie
prepravnej kapacity presne podľa želania zákazníka. Univerzálne riešenie pohonnej
jednotky (stredného dielu), od elektrickej trakcie striedavého napätia 25 kV 50 Hz a 15
kV 16 2/3 Hz, jednosmerného napätia 1000 V až 3000 V, až po dieselelektrický pohonný
agregát zabezpečuje široké možnosti použitia na rôznych typoch železničných
tratí s rozchodom 1000 mm resp. 1435 mm.
Všetky pracoviská sú riadené v súlade
so systémom manažérstva kvality podľa noriem ISO 9001:2000 a systémom
environmentálneho manažérstva podľa noriem ISO 14001:2004.
Základné technické údaje elektrickej jednotky
radu 425.95 pre TEŽ |
Rozchod |
1 000
mm |
Maximálna
rýchlosť na tratiach TEŽ |
80
km/hod |
Počet miest na sedenie:
pevné sedadlá
sklopné sedadlá |
88
20 |
Počet miest na
státie |
92 |
Maximálna
šírka jednotky |
2 700
mm |
Max. výška
skrine od temena koľaje so spusteným a zaisteným zberačom |
3 500
mm |
Dĺžka hnacieho
vozňa |
3 100
mm |
Dĺžka hnaného
vozňa |
14 312
mm |
Dĺžka jednotky
cez čelníky |
32 364
mm |
Celková dĺžka
jednotky cez spriahlá |
32 984
mm |
Rázvor
jednotlivých vozidiel |
10 862
mm |
Rázvor hnacieho
podvozku |
1 800
mm |
Rázvor hnaného
podvozku |
1 600
mm |
Nástupná
výška od temena koľajnice |
370
mm |
Maximálne
stúpanie |
75
‰ |
Najm. men. pol.
oblúka koľaje pri prejazde traťovou rýchlosťou |
min. 40
m |
Najm. men. pol.
oblúka koľaje, kt. môže prechádzať rýchlosťou 10 km/hod. |
35
m |
Usporiadanie
náprav |
2`Bo`2` |
Menovité
trolejové napätie |
1 500 V
= |
Výkon na háku
trvalý |
320
kW |
Rýchlosť pri
trvalom výkone |
30-80
km/hod |
Maximálny výkon
na kolese |
600
kW |
Maximálny
rozjazdový prúd |
245
A |
Maximálna
ťažná sila na háku |
65
kN |
Výkon
elektrodynamickej brzdy |
599
kW |
Maximálna
brzdná sila odvodená elektrodynamickou brzdou |
45
kN |
Fotografie
|